حکم سنت قضا شده نماز صبح
بعد از فرض صبح خواندن سنتهای قضای شدهی صبح درست نیست و بر خلاف دستور رسول الله صلی الله علیه و سلم میباشد.
به این چند حدیث توجه شود :
۱-عن أبی سعید الخدری رضی الله عنه یقول : سمعت رسول الله صلی الله علیه و سلم یقول : « لا صلاة بعد الصبح حتّی ترتفع الشمس و لا صلاة بعد العصر حتّی تغیب الشمس.صحیح بخاری ۱/۸۲ و ۸۳ باب لا تتحرّی الصّلاةً قبل غروب الشمس، و صحیح مسلم ۶/۱۱۲
۲-و عن ابن عباس رضی الله عنهما قال : سمعت غیر واحد من أصحاب رسول الله صلی الله علیه و سلم منهم عمر بن الخطّاب رضی الله عنه و کان أحبّهم إلیَّ : أن رسول الله صلی الله علیه و سلم نهی عن الصلاة بعد الفجر حتّی تطلع الشمس و بعد العصر حتّی تغرب الشمس.صحیح بخاری ۲/۱۷۹ حدیث شماره ۵۸۱و صحیح مسلم ۶/۱۱۱٫
-۳ و عن أبی هریرة رضی الله عنه قال : نهی رسول الله صلی الله علیه و سلم عن صلاتین : بعد الفجر حتّی تطلع الشمس و بعد العصر حتّی تغرب الشمس. صحیح بخاری با فیض الباری ۲/۱۸۲ حدیث شماره ۵۸۸ و احادیث بسیار دیگری که از خواندن سنن و نوافل بعد از فرض صبح و بعد از عصر منع کردهاند و در خصوص سنتهای فوت شده دستور رسول الله صلی الله علیه و سلم چنین است :
عن أبی هریره رضی الله عنه قال : قال رسول الله صلی الله علیه وسلم : « مَنْ لَمْ یُصَلِّ رَکْعَتَی الْفَجْرِ فَلْیُصَلِّهِمَا بَعْدَ مَا تَطْلَعُ الشَّمْسُ».
سنن ترمذی با العرف الشذی ، ج۱ ، ص ۴۰۴ تصحیح شیخ محمود شاکر، دار إحیاء التراث بیروت ۱۴۲۵هـ ق همچنین این حدیث را امام حاکم در مستدرک به لفظ : « مَنْ نَسِیَ رَکْعَتَی الْفَجْرِ». روایت و آن را صحیح گفته و امام ذهبی نیز او را بر قرار گذاشته استمستدرک با تلخیص ذهبی)و امام نیموی رحمه الله هم فرموده است : إسناده صحیح . آثار السنن ص ۲۳۵، شماره حدیث ۷۳۹
این بود امر پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم نسبت به دو رکعت سنت صبح که پیش از فرض خوانده نشده اند، اما عمل خود آن حضرت صلی الله علیه و سلم در این باره چیست؟
امام طحاوی رحمه الله با سند خویش از حضرت ابوهریره رضی الله عنه روایت کرده است : «کَانَ النَّبِیُّ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ سَلَّمَ إِذَا فَاتَتْهُ رَکْعَتَا الْفَجْرِ صَلاّهُمَا إِذَا طَلَعَتِ الشَّمْسُ». وقتی که دو رکعت سنت صبح از آن حضرت صلی الله علیه و سلم فوت میشدند آن ها را هنگامی میخواند که خورشید طلوع میکرد. المعتصر من المختصر من مشکل الآثار ج۱، ص۶۵) و از امام طحاوی نقل کرده است : إسناده أحسن من إسناد حدیث قیس بن قهد. حدیث قیس همان مستدل غیرمقلدان است که امام ترمذی آن را غیر متصل یعنی منقطع گفتهاست.عجب است از غیر مقلدان که همیشه دم از حدیث صحیح میزنند امّا در اینجا به یک حدیث منقطع چسبیدهاند و چندین حدیث صحیح بلکه متَّفَّق علیه را انکار کردهاند.