احناف آنلاین

نخستین دانشنامه تخصصی اهل سنت

احناف آنلاین

نخستین دانشنامه تخصصی اهل سنت

احناف آنلاین

وبسایت احناف آنلاین با هدف جمع آوری مقالات اسلامی اهلسنت شروع به فعالیت نموده است.
امید است مورد قبول ایزد منان قرار گیرد

بایگانی

چرا از ائمه اربعه تقلید میکنیم؟؟؟

يكشنبه, ۶ دی ۱۳۹۴، ۰۴:۰۲ ب.ظ

متسلفین همواره به اهل سنت میگویند:

چرا شما مقلدین از ائمه اربعه تقلید می کنید و خود را حنفی،شافعی،مالکی و حنبلی می نامید…؟


و چرا از حضرات خلفاء راشدین که علم و مرتبه آنها از ائمه اربعه بالاتر هست تقلید نمی کنید…؟

و چرا خود را ابوبکری،عمری،عثمانی و علوی نمی نامید…؟


جواب اهل سنت :این یکی از بزرگترین شبهه های متسلفین(غیرمقلدین)میباشد و ممکن هست که این شبهه را بارها و بارها از متسلفین(غیرمقلدین) و روافض شنیده باشید…


و جالبتر اینجاست که این شبهه را برای اولین بار روافض مطرح کردند و جواب این شبهه را اگر حساب کنیم بالغ بر هشتصد(۸۰۰) سال پیش شیخ الاسلام بن تیمیه رحمة الله علیه پاسخ داده اند….

اما امروزه این شبهه روافض را فرقه جدید سلفی(اهل حدیث) که همان متسلفین و غیرمقلدین میباشند ربوده و آن را برای جوانانی که علم و آگاهی ندارند برای فریب آنها مطرح می کنند…


یکی از شانس و خوش قسمتی متسلفین این میباشد که در زمان شیخ الاسلام بن تیمیه رح این فرقه اهل حدیث وجود نداشت وگرنه این متسلفین را هم به مانند روافض رد میکردند….


شیخ الاسلام بن تیمیه رح در کتاب خویش منهاج السنة النبویة این شبهه را که اول روافض و حالا متسلفین مطرح می کنند پاسخ تفصیلی داده اند…

و این کتاب منهاج السنة النبویة یکی از عظیم ترین کتاب هایی است که در رد روافض و اهل تشیع نگاشته شده است لازم است ذکر شود که اول مختصر جواب با ترجمه شبهات را خواهیم آورد و در پایان اصل عبارت عربی کتاب را خواهیم آورد….


شبهه اول:

مذاهب اربعه در زمان رسول الله صلی الله علیه و سلم و صحابه کرام رضی الله عنهم اجمعین وجود نداشته اند…؟!!!!


جواب شیخ الاسلام بن تیمیه رح:

مسائل حضرات ائمه اربعه رحمهم الله همان مسائل هستند که از رسول الله صلی الله علیه و سلم و صحابه کرام رضی الله عنهم نقل در نقل بیان شده اند و این سخن که حضرات ائمه اربعه رحمهم الله در زمان رسول الله صلی الله علیه و سلم نبوده اند چه حرجی وجود دارد…


امام بخاری،امام مسلم،امام ابوداود،امام حفص،امام بن کثیر و امام نافع و غیرهم  ائمه کرام هم در زمان رسول الله صلی الله علیه و سلم نبوده اند…


شبهه دوم:

مقلدین مذاهب اربعه اقوال صحابه را رها کرده اند و قیاس را بر آن ترجیح می دهند؟


جواب از شیخ الاسلام بن تیمیه رحمه الله:

‏این دروغ بزرگ روافض میباشد کتاب های مذاهب اربعه را ملاحظه بفرمایید که علمای مذاهب اربعه به مراتب اقوال صحابه را ذکر کرده اند

و لهذا ائمه اربعه و جمیع اهل سنت و الجماعت از اقوال صحابه رضی الله عنهم استدلال می کنند و این اقوال را برای خود حجت و دلیل می دانند و به آنها عمل می کنند و در نزد ما(اهل سنت و الجماعت) خروج از اجماع صحابه کرام و مخالفت با آن جایز نمی باشد

حتی ائمه مجتهدین به طور عموم تصریح کرده اند که برای ما خروج و مخالفت از اقوال صحابه جایز نمی باشد.

در حالیکه بالعکس مذهب فرقه جدید اهل حدیث(غیرمقلدین)

این است که قول صحابی، فعل صحابی و فهم صحابی حجت و دلیل نمی باشد

پس بر راه و روش اهل سنت چه کسانی میباشند؟

فرقه جدید به نام اهل حدیث(غیرمقلدین) یا مذاهب اربعه؟


شبهه سوم:

مقلدین چهار مذهب را بوجود آورده اند در حالی که در زمان رسول الله صلی الله علیه و سلم و صحابه رضی الله عنهم وجود نداشته اند؟


جواب از شیخ الاسلام بن تیمیه رحمه الله:

‏‏اگر منظور روافض این است که ائمه اربعه چهار مذهب را بوجود آورده اند و با صحابه کرام مخالفت کرده اند این کاملا اشتباه و دروغ میباشد که به ائمه اربعه اعتراض می کنند بلکه هر کدام از ائمه با تقلید و اتباع از کتاب و سنت عوام را دعوت میدادند و راهنمایی می کردند

آیا تقلید و اتباع از داعی کتاب و سنت (معاذالله) شرک و بدعت میباشد…؟


شبهه چهارم:چرا مقلدین مذاهب اربعه خود را ابوبکری،عمری و غیره نمی گویند یعنی چرا مذهب ابوبکر و عمر و غیره را اختیار نمی کنند؟


جواب از شیخ الاسلام بن تیمیه رحمه الله:

علت این است که ابوبکر و عمر و غیره رضی الله عنهم مسائل دینی را به صورت کتاب جمع آوری نکرده اند برخلاف ائمه اربعه که خودشان یا شاگردان معتمد و معتبرشان تمام مسائل و اجتهادات بیان شده را به طور کامل جمع آوری کرده اند برای همین است که نسبت این مسائل به طرف ائمه اربعه میباشد و این مسائل و تقلید و اتباع کردن از آنها را حنفی،شافعی و غیره میگویند.

در اینجا شیخ الاسلام بن تیمیه رحمه الله بعضی از وسوسه و شبهات شیطانی متسلفین(غیرمقلدین) را بر باد دادند و رسوا کردند که این مسائل بعدا به امام اعظم رحمه الله منسوب شده اند و این مسائل از خود ایشان نمی باشند بلکه از رسول الله صلی الله علیه و سلم و صحابه کرام رضی الله عنهم میباشند…


به طور مثال امام بخاری،امام مسلم،ابی داود و غیره کتاب امام بخاری امام مسلم و امام ابوداود را مرتب و مدون جمع کرده اندو در انتها با همراه امانت و دیانت احادیث رسول الله صلی الله علیه و سلم را جمع کرده اندبه این خاطر است که نسبت این کتب متوجه آنان است این نسبت اینگونه نمیباشد که معاذالله این کتب را آنها خودشان اختراع و سخنانان خودشان میباشد به طور مثال کتاب صحیح بخاری منسوب به امام بخاری این به این صورت نمی باشد که احادیث این کتاب از اقوال و آراء خود ایشان میباشد و احادیث نیستند.پس اینگونه مسائل منسوب به ائمه اربعه را هرگز نمی توان گفت که از آثار رسول الله صلی الله علیه و سلم و صحابه کرام نمی باشند.


امام بخاری رح در طول ۱۶سال همراه با محنت و مشقتی که داشتند احادیث را جمع آوری کردند…


و حضرات ائمه اربعه و غیره هم با تمام مشقت و سختی که داشتند مسائل فقهی را جمع و تدوین کرده اند که به طرف آنها منسوب میباشند نه اینکه از طرف خود آنها اختراع و ابداع شده اند…


قرائت امام حفص یا امام بن کثیر و امام نافع و غیره اختراع خودشان نمی باشد بلکه قرائت این قاریان کرام از حدیث صحیح ثابت می باشد…‏(ﻗﺎﻝ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪﻭﺳﻠﻢ: ” ﺇﻥ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ ﺃﻧﺰﻝ ﻋﻠﻰ ﺳﺒﻌﺔ ﺃﺣﺮﻑ ﻓﺎﻗﺮﺅﻭﺍ ﻣﺎ ﺗﻴﺴﺮ ﻣﻨﻪ ”

ﺃﺧﺮﺟﻪ ﺍﻟﺒﺨﺎﺭﻱ ﻭﻣﺴﻠﻢ ﻋﻦ ﻋﻤﺮ ﺑﻦ ﺍﻟﺨﻄﺎﺏ ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ، ﻭﺃﺧﺮﺟﻪﺍﻟﺒﺨﺎﺭﻱ ﻣﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﻋﻦ ﺍﻟﻨﺒﻲ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻗﺎﻝ:”ﺃﻗﺮﺃﻧﻲ ﺟﺒﺮﻳﻞ ﻋﻠﻰ ﺣﺮﻑ ﻓﺮﺍﺟﻌﺘﻪ ﻓﻠﻢ ﺃﺯﻝ ﺃﺳﺘﺰﻳﺪﻩ ﻭﻳﺰﻳﺪﻧﻲ ﺣﺘﻰ ﺍﻧﺘﻬﻰ ﺇﻟﻰ ﺳﺒﻌﺔ ﺃﺣﺮﻑ.‏)


و از حضرات صحابه کرام به طور تواتر منقول میباشد لهذا نسبت این قرائت ها به قاریان کرام اینگونه نمی باشد که این قرائت ها را خودشان اختراع و ایجاد کرده باشند و مسائل فقهی هم که به ائمه اربعه منسوب میباشند هرگز اختراع و ایجاد فقها نمی باشند.


شبهه پنجم:

حضرات صحابه کرام تصریح کرده اند که قیاس را ترک کنید و فرمودند که اولین قیاس کننده شیطان بوده است….”أوّل من قاس إبلیس”


جواب از شیخ الاسلام بن تیمیه رحمه الله: ‏

جمهور علما قیاس را اثبات می کنند و ایشان فرموده اند که از صحابه کرام اجتهاد بالرأی و قیاس ثابت میباشد طوری که در ذم قیاس هم از ایشان ثابت میباشد لهذا هر دو قول صحیح میباشند پس قیاس مذموم آن است که مخالف و معارض نص صریح باشد همانگونه که به آن اشاره شد ‏(ﺇﻧﻤﺎ ﺍﻟﺒﻴﻊ ﻣﺜﻞ ﺍﻟﺮﺑﺎ ‏)ﺍﻟﺦ ۰لهذا قیاس ائمه اربعه و دیگر ائمه مجتهدین مخالف نص صریح نمی باشد‏ .


✔خلاصه جواب ها و تعبیر و تشریح را ملاحظه کردید و این هم روشن شد که فرقه جدید اهل حدیث غیرمقلدین همه این شبهات را از روافض گرفته اند و برای افراد عاقل و دانا واضح است که همه این شبهات باطل میباشند که شیوخ متسلفین یا غیرمقلدین آنها را برای فریب عوام الناس مطرح میکنند

اگر در هر کدام از این شبهات حق و درست میبود قطعا شیخ الاسلام بن تیمیه رحمه الله به روافض عرض میکردند که این شبهه شما حق است

ﺷﻴﺦ ﺍﻹﺳﻼﻡ ﺍﺑﻦ ﺗﻴﻤﻴﺔ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ چرا عرض نکردند که جناب رافضی این شبهه شما حق میباشد؟


و چرا تمام شبهات را باطل و فاسد قرار داده اند؟


به غرض امانت و ثبوت و دلیل اصل عبارت شیخ الاسلام بن تیمیه رحمه الله در قسمت دوم ذکر کرده میشود .

منبع: ﻣﻨﻬﺎﺝ ﺍﻟﺴﻨﺔ ﺍﻟﻨﺒﻮﻳﺔ ﺃﻟﻤﺠﻠﺪ ﺍﻟﺜﺎﻧﻲ ﺃﻟﺼﻔﺤﺔ،۱۳۳،۱۳۲،۱۳۱،۱۳۰،۱۲۹،۱۲۸ﺃﻟﻄﺒﻌﺔ ﺩﺍﺭﺍﻟﻜﺘﺐ ﺍﻟﻌﻠﻤﻴﺔ ﺑﻴﺮﻭﺕ ﻟﺒﻨﺎﻥ ‏

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی