گواهی برخی از محدثین و رجال جرح و تعدیل نسبت به ثقه و معتمد بودن امام ابوحنیفه
یحیی بن معین
قال محمد بن سعد الکوفی :
سمعت یحیی بن معین یقول : کان أبوحنیفة ثقة لایحدّث بالحدیث إلاّ بما یحفظه ، و لا یحدّث بما لایحفظ .
(تهذیب الکمال ج۲۹ ، ص ۴۲۴)
ترجمه:محمد بن سعد کوفی میگوید :از یحیی بن معین شنیدم که میگفت : امام ابوحنیفه ثقه بود، و جز آن احادیثی که در حفظ داشت روایت نمیکرد، و آن چه در حفظ نداشت آنها را روایت نمیکرد.
و قال صالح بن محمد الأسدی الحافظ : سمعت یحیی بن معین یقول : کان أبوحنیفة ثقة فی الحدیث . صالح بن محمد اسدی حافظ میگوید :
ترجمه:از یحیی بن معین شنیدم که میگفت : امام ابوحنیفه در حدیث ثقه است.
و قال أحمد بن محمد بن القاسم بن محرز عن یحیی بن معین : کان أبو حنیفة لابأس به . و قال مرة : کان أبوحنیفة عندنا من أهل الصدق، لم یتّهم بالکذب ، و لقد ضربه ابن هبیرة علی القضاء فأبی أن یکون قاضیاً .
(تهذیب الکمال ج۲۹ ، ص ۴۲۴)ترجمه:احمد بن محمد بن القاسم بن محرز از یحیی بن معین نقل کرده است : امام ابوحنیفه اشکالی ندارد.( گفتنِ «لابأس به» نزد یحیی بن معین برابر با ثقه گفتن ایشان است- کما فی ثقات ابن الشاهین) و یک بار گفت : امام ابوحنیفه نزد ما از اهل صدق است و متَّهَم به کذب نشده، امیر ابن هبیره او را زد که قضاوت را قبول کند، امّا او از قاضی شدن انکار ورزید.
و ذکر الإمام النسفی بإسناده عن أحمد بن محمد البغدادی قال : سألت یحیی بن معین عنه ، فقال : «عدل ثقة ، ما ظنّک بمن عدّله ابن المبارک و وکیع».
(مناقب کردری ص ۱۰۱)
ترجمه:امام نسفی با سندش از احمد بن محمد بغدادی نقل کرده است که او گفت : از یحیی بن معین نسبت به امام ابوحنیفه سوال کردم گفت : او عادل و ثقه هست. گمان تو در حقّ کسی که ابن مبارک و وکیع او را تعدیل کردهاند چیست؟!
– امام علی بن المدینی :
قال علی بن المدینی : أبوحنیفة روی عنه الثوری و ابن المبارک و حماد بن زید و جعفر بن عون ، و هو ثقة لابأس به .
(جامع بیان العلم و فضله لابن عبدالبر ص ۴۳۷)
علی بن مدینی -کسی که امام بخاری جلویش خود را کوچک میشمرد – گفت :از امام ابوحنیفه ،سفیان ثوری،وابن مبارک و حماد بن زید و جعفربن عون روایت کرده اند، و او ثقه است ، هیچ اشکالی ندارد.
– امیر المؤمنین فی الحدیث ، امام شعبه نضر بن علی قال : کنّا عند شعبة فقیل له : مات أبوحنیفة! فقال بعد ما استرجع : لقد طفئ عن أهل الکوفة ضوء نور العلم ، أما ! إنّهم لایرون مثله أبداً .
(أخبار أبی حنیفة و أصحابه ، ص ۷۲)
ترجمه:نضر بن کنانه میگوید : ما نزد امام شعبه بودیم. به او اطلاع داده شد که امام ابوحنیفه وفات کرد. پس از خواندن « إنّا لله و إنّا إلیه راجعون» گفت : پرتو نور علم از کوفه خاموش شد، خبر دار! آنان تا ابد نظیر او را نخواهند دید.
ابن عبدالبرّ نیز نوشته است : وقال الحسن بن علی الحلوانی : قال لی شبابة بن سوار : کان شعبة حسن الرأی فی أبی حنیفة .
(جامع بیان العلم وفضله لابن عبد البر، ص ۴۳۷)
ترجمه:شعبه نسبت به امام ابوحنیفه رای خوبی داشت.
حضرت شعبة با تشدّدی که در روایت حدیث هم برای خود و هم برای محدثین دیگر قائل بود به امام ابوحنیفه دستور روایت حدیث میدهد که این بالاترین توثیق از امیر المؤمنین فی الحدیث برای امام اعظم رحمهما الله تعالی است .
سئل یحیی بن معین عن أبی حنیفة فقال : « هو ثقة ما سمعت أحداً ضعّفه ، هذا شعبة بن الحجاج یکتب إلیه أن یحدّث یأمره ، و شعبة شعبة ».
(حاشیه مقدمة التعلیم ، ص۱۳۵)
ترجمه: امام یحیی بن معین نسبت به امام ابوحنیفه سوال کرده شد، در جواب گفت : « او ثقه است، من از کسی نشنیدهام که او را تضعیف کند،این شعبه بن حجاج است که برایش نامه مینویسد که حدیث روایت کند، و شعبه که شعبه است».
یعنی شعبه به ضعفاء اجازهی روایت حدیث را نمیداند و با شدّت آنان را از تحدیث منع میکرد، امّا وقتی که او به امام ابوحنیفه دستور روایت حدیث میدهد ،یعنی این که امام ابوحنیفه نزد ایشان ثقه و قابل اعتماد است.
-عمرو بن دیناراو می گوید : أبوحنیفة إمام هذه الأمّة .
(مقدمة التعلیم ص ۱۳۳)
ترجمه:امام ابوحنیفه امام این امّت است.
– امام طحاوی :
امام ابو جعفر طحاوی رحمه الله در « مغانی الأخیار من رجال الآثار» نوشته است : « أبوحنیفة الإمام الأعظم ثقة ثبت فقیه مشهور» .
( ابوحنیفة النعمان لوهبی الغاوجی ، ص ۱۸۴)
ترجمه:امام ابوحنیفه امام اعظم ثقه ثبت فقیهی مشهور است.
– ابن شاهین :
و ذکره ابن شاهین فی « تاریخ أسماء الثقات» ممن نقل عنهم العلم . ص ۳۲۳ ، رقم ۱۴۱۱٫
– امام عجلی :
امام عجلی نیز ایشان را در معرفة الثقات ذکر نموده است : «النعمان بن ثابت أبو حنیفة کوفی تیمی من رهط حمزة الزیات وکان خزازا یبیع الخز » .
(معرفة الثقات للعجلی ج ۲ / ص ۶۴ از المکتبة الشاملة به شماره [ ۱۸۵۳ ])و… و… و …
حفظ امام اعظم اگر چه بعد از اثبات ثقه بودن امام نیازی به ذکر حفظ امام نیست؛
امّا چون برخی از غیر مقلدان میگویند : حافظهی امام قوی نبوده است و از همین جهت تضعیفش میکنند،برخی از شهادات ائمه را نقل میکنیم :
– مکّی بن ابراهیم :
مکّی بن إبراهیم قال : کان أبوحنیفة تقیّا زاهداً عالماً راغباً فی الآخرة صدوق اللسان أحفظ أهل زمانه .
(مناقب موفق ص ۱۹۰)
ترجمه:مکی بن ابراهیم گفت : امام ابوحنیفه تقی، زاهد، عالم و رغبت کننده در آخرت بود، زبانش بسیار راستگو و با حافظهترین اهل زمان خودش بود.
– اسرائیل بن یونس :
امام صیمری با سندش از حضرت اسرائیل بن یونس روایت کرده که او گفت : « نعم الرجل النعمان ! ما کان أحفظه لکلّ حدیث فیه فقه ، و أشد فحصاً عنه و أعلمه بما فیه من الفقه . و کان قد ضبط عن حماد فأحسن الضبط عنه » .
(أخبار أبی حنیفة و أصحابه ، ص ۹ و تاریخ بغداد …….)
ترجمه: نعمان چه مرد خوبی است ! چه خوب حافظ احادیث فقهی است ! از همه بیشتر در جستجوی آنها و چقدر نسبت به فقه آن ها داناست !
اسرائیل با صیغهی تعجّب حفظ امام را ذکر کرده است که دال بر مبالغه در آن است.
– یزید بن هارون :
عن تمیم بن المنتصر : قال : کنت عند یزید بن هارون فذکر أبوحنیفة ، فنال إنسان منه (أی من أبیحنیفة) ، فأطرق طویلاً ، قالوا : رحمک الله حدّثنا. فقال : کان أبوحنیفة تقیا نقیا زاهدا عالما، صدوق اللسان، أحفظ أهل زمانه ، و سمعت کلّ من أدرکته من أهل زمانه یقول : إنه ما رأی أفقه منه .
( الإمام الصمیری ، أخبار أبی حنیفة و أصحابه ، ص۳۶ چاپ دوم بیروت ۱۹۷۶م موافق با ۱۳۹۶هـ ق )
ترجمه: امام ابوحنیفه تقی، نقی، زاهد، عالم و زبانش بسیار راستگو و با حافظهترین اهل زمان خودش بود، من با هر کسی که از اهل زمان او برخورد کردم شنیدم که میگفت : وی از او شخصی فقیهتر ندیده است.
– عبدالله بن المبارک :
قال ابن المبارک رحمه الله : غلب أبوحنیفة الناس بالحفظ ، و الفقه ، و الصیانة و شدّة الورع .
(مناقب موفق ، ص ۱۸۴)
ترجمه:امام ابن المبارک گفت : امام ابوحنیفه از مردم با حفظ، فقه و صیانت و شدّن ورع غالب بود.
– امیر المؤمنین فی الحدیث امام شعبه :
امام صیمری با سندش از خالد بن الحارث روایت کرده است که او گفت : از شعبه شنیدم که او گفت : « … وکان (أبوحنیفة) – و اللهِ – حسن الفهم جیّد الحفظ …».
(أخبار أبی حنیفة و أصحابه ، ص ۹) … به خدا سوگند که امام ابوحنیفه فهمش خوب و حافظهاش جیّد بود…
مفتی مکه مکرمه علامه ابن حجر هیتمی شافعی نیز نوشته است : «وقال شعبة أیضا : ” کان – والله – حسن الفهم جید الحفظ ” ».
الخیرات الحسان فی مناقب أبی حنیفة النعمان ” ص (۳۲)
ترجمه:به خدا سوگند که امام ابوحنیفه فهمش خوب و حافظهاش جیّد بود
– ابن خلکان :
ابن خلکان : مثل هذا الإمام لایشک فی دینه و لا فی ورعه ، و لا فی حفظه
(تاریخ ابن خلکان ، ج۲ ، ص ۱۶۵)
ترجمه:در دین ، ورع و حفظ این امام شکی وجود ندارد. و… و…و…
این است شخصیت امام ابوحنیفه رحمه الله در حدیث و فقه نه آن چه با سند ضعیف و جعلی در تاریخ بغداد نوشتهشده است.