احناف آنلاین

نخستین دانشنامه تخصصی اهل سنت

احناف آنلاین

نخستین دانشنامه تخصصی اهل سنت

احناف آنلاین

وبسایت احناف آنلاین با هدف جمع آوری مقالات اسلامی اهلسنت شروع به فعالیت نموده است.
امید است مورد قبول ایزد منان قرار گیرد

بایگانی

یحیی بن معین


قال محمد بن سعد الکوفی :


سمعت یحیی بن معین یقول : کان أبوحنیفة ثقة لایحدّث بالحدیث إلاّ بما یحفظه ، و لا یحدّث بما لایحفظ .


(تهذیب الکمال ج۲۹ ، ص ۴۲۴)


ترجمه:محمد بن سعد کوفی می‌گوید :از یحیی بن معین شنیدم که می‌گفت : امام ابوحنیفه ثقه بود، و جز آن احادیثی که در حفظ داشت روایت نمی‌کرد، و آن چه در حفظ نداشت آن‌ها را روایت نمی‌کرد.


و قال صالح بن محمد الأسدی الحافظ : سمعت یحیی بن معین یقول : کان أبوحنیفة ثقة فی الحدیث . صالح بن محمد اسدی حافظ می‌گوید :


ترجمه:از یحیی بن معین شنیدم که می‌گفت : امام ابوحنیفه در حدیث ثقه است.


و قال أحمد بن محمد بن القاسم بن محرز عن یحیی بن معین : کان أبو حنیفة لابأس به . و قال مرة : کان أبوحنیفة عندنا من أهل الصدق، لم یتّهم بالکذب ، و لقد ضربه ابن هبیرة علی القضاء فأبی أن یکون قاضیاً .


(تهذیب الکمال ج۲۹ ، ص ۴۲۴)ترجمه:احمد بن محمد بن القاسم بن محرز از یحیی بن معین نقل کرده است : امام ابوحنیفه اشکالی ندارد.( گفتنِ «لابأس به» نزد یحیی بن معین برابر با ثقه گفتن ایشان است- کما فی ثقات ابن الشاهین) و یک بار گفت : امام ابوحنیفه نزد ما از اهل صدق است و متَّهَم به کذب نشده، امیر ابن هبیره او را زد که قضاوت را قبول کند، امّا او از قاضی شدن انکار ورزید.

و ذکر الإمام النسفی بإسناده عن أحمد بن محمد البغدادی قال : سألت یحیی بن معین عنه ، فقال : «عدل ثقة ، ما ظنّک بمن عدّله ابن المبارک و وکیع».

(مناقب کردری ص ۱۰۱)

ترجمه:امام نسفی با سندش از احمد بن محمد بغدادی نقل کرده است که او گفت : از یحیی بن معین نسبت به امام ابوحنیفه سوال کردم گفت : او عادل و ثقه هست. گمان تو در حقّ کسی که ابن مبارک و وکیع او را تعدیل کرده‌اند چیست؟!

– امام علی بن المدینی :

قال علی بن المدینی : أبوحنیفة روی عنه الثوری و ابن المبارک و حماد بن زید و جعفر بن عون ، و هو ثقة لابأس به .

(جامع بیان العلم و فضله لابن عبدالبر ص ۴۳۷)

علی بن مدینی -کسی که امام بخاری جلویش خود را کوچک می‌شمرد – گفت :از امام ابوحنیفه ،سفیان ثوری،وابن مبارک و حماد بن زید و جعفربن عون روایت کرده اند، و او ثقه است ، هیچ اشکالی ندارد.

– امیر المؤمنین فی الحدیث ، امام شعبه نضر بن علی قال : کنّا عند شعبة فقیل له : مات أبوحنیفة! فقال بعد ما استرجع : لقد طفئ عن أهل الکوفة ضوء نور العلم ، أما ! إنّهم لایرون مثله أبداً .

(أخبار أبی حنیفة و أصحابه ، ص ۷۲)

ترجمه:نضر بن کنانه می‌گوید : ما نزد امام شعبه بودیم. به او اطلاع داده شد که امام ابوحنیفه وفات کرد. پس از خواندن « إنّا لله و إنّا إلیه راجعون» گفت : پرتو نور علم از کوفه خاموش شد، خبر دار! آنان تا ابد نظیر او را نخواهند دید.

ابن عبدالبرّ نیز نوشته است : وقال الحسن بن علی الحلوانی : قال لی شبابة بن سوار : کان شعبة حسن الرأی فی أبی حنیفة .

(جامع بیان العلم وفضله لابن عبد البر، ص ۴۳۷)

ترجمه:شعبه نسبت به امام ابوحنیفه رای خوبی داشت.

 

حضرت شعبة با تشدّدی که در روایت حدیث هم برای خود و هم برای محدثین دیگر قائل بود به امام ابوحنیفه دستور روایت حدیث می‌دهد که این بالاترین توثیق از امیر المؤمنین فی الحدیث برای امام اعظم رحمهما الله تعالی است .

سئل یحیی بن معین عن أبی حنیفة فقال : « هو ثقة ما سمعت أحداً ضعّفه ، هذا شعبة بن الحجاج یکتب إلیه أن یحدّث یأمره ، و شعبة شعبة ».

(حاشیه مقدمة التعلیم ، ص۱۳۵)

ترجمه: امام یحیی بن معین نسبت به امام ابوحنیفه سوال کرده شد، در جواب گفت : « او ثقه است، من از کسی نشنیده‌ام که او را تضعیف کند،این شعبه بن حجاج است که برایش نامه می‌نویسد که حدیث روایت کند، و شعبه که شعبه است».

یعنی شعبه به ضعفاء اجازه‌ی روایت حدیث را نمی‌داند و با شدّت آنان را از تحدیث منع می‌کرد، امّا وقتی که او به امام ابوحنیفه دستور روایت حدیث می‌دهد ،یعنی این که امام ابوحنیفه نزد ایشان ثقه و قابل اعتماد است.

-عمرو بن دیناراو می گوید  : أبوحنیفة  إمام هذه الأمّة .

(مقدمة التعلیم ص ۱۳۳)

ترجمه:امام ابوحنیفه امام این امّت است.

– امام طحاوی :

امام ابو جعفر طحاوی رحمه الله در « مغانی الأخیار من رجال الآثار»  نوشته است : 🌷💯« أبوحنیفة الإمام الأعظم ثقة ثبت فقیه مشهور» .

( ابوحنیفة النعمان لوهبی الغاوجی ، ص ۱۸۴)

ترجمه:امام ابوحنیفه امام اعظم ثقه ثبت فقیهی مشهور است.

– ابن شاهین :

و ذکره ابن شاهین فی « تاریخ أسماء الثقات» ممن نقل عنهم العلم . ص ۳۲۳ ، رقم ۱۴۱۱٫

 

– امام عجلی :

امام عجلی نیز ایشان را در معرفة الثقات ذکر نموده است : «النعمان بن ثابت أبو حنیفة کوفی تیمی من رهط حمزة الزیات وکان خزازا یبیع الخز » .

(معرفة الثقات للعجلی  ج ۲ / ص ۶۴ از المکتبة الشاملة به شماره  [ ۱۸۵۳ ])و… و… و …

حفظ امام اعظم اگر چه بعد از اثبات ثقه بودن امام نیازی به ذکر حفظ امام نیست؛

امّا چون برخی از غیر مقلدان می‌گویند : حافظه‌ی امام قوی نبوده است و از همین جهت تضعیفش می‌کنند،برخی از شهادات ائمه را نقل می‌کنیم :

– مکّی بن ابراهیم :

مکّی بن إبراهیم  قال :  کان أبوحنیفة تقیّا زاهداً عالماً راغباً فی الآخرة صدوق اللسان أحفظ أهل زمانه .

(مناقب موفق ص ۱۹۰)

ترجمه:مکی بن ابراهیم گفت : امام ابوحنیفه تقی، زاهد، عالم و رغبت کننده در آخرت بود، زبانش بسیار راستگو و با حافظه‌ترین اهل زمان خودش بود.

– اسرائیل بن یونس :

امام صیمری با سندش از حضرت اسرائیل بن یونس روایت کرده که او گفت : « نعم الرجل النعمان ! ما کان أحفظه لکلّ حدیث فیه فقه ، و أشد فحصاً عنه و أعلمه بما فیه من الفقه . و کان قد ضبط عن حماد فأحسن الضبط عنه » .

(أخبار أبی حنیفة و أصحابه ، ص ۹ و تاریخ بغداد …….)

ترجمه: نعمان چه مرد خوبی است ! چه خوب حافظ احادیث فقهی است ! از همه بیشتر در جستجوی آن‌ها و چقدر نسبت به فقه آن ها داناست !

اسرائیل با صیغه‌ی تعجّب حفظ امام را ذکر کرده است که دال بر مبالغه در آن است.

– یزید بن هارون :

عن تمیم بن المنتصر : قال : کنت عند یزید بن هارون فذکر أبوحنیفة ، فنال إنسان منه (أی من أبی‌حنیفة) ، فأطرق طویلاً ، قالوا : رحمک الله حدّثنا. فقال : کان أبوحنیفة تقیا نقیا زاهدا عالما، صدوق اللسان، أحفظ أهل زمانه ، و سمعت کلّ من أدرکته من أهل زمانه یقول : إنه ما رأی أفقه منه .

( الإمام الصمیری ، أخبار أبی حنیفة و أصحابه ، ص۳۶  چاپ دوم بیروت ۱۹۷۶م موافق با ۱۳۹۶هـ ق )

ترجمه: امام ابوحنیفه تقی، نقی، زاهد، عالم و زبانش بسیار راستگو و با حافظه‌ترین اهل زمان خودش بود، من با هر کسی که از اهل زمان او برخورد کردم شنیدم که می‌گفت : وی از او شخصی فقیه‌تر ندیده است.

– عبدالله بن المبارک :

قال ابن المبارک رحمه الله : غلب أبوحنیفة الناس بالحفظ ، و الفقه ، و الصیانة و شدّة الورع .

(مناقب موفق ، ص ۱۸۴)

ترجمه:امام ابن المبارک گفت : امام ابوحنیفه از مردم با حفظ، فقه و صیانت و شدّن ورع غالب بود.

– امیر المؤمنین فی الحدیث امام شعبه :

امام صیمری با سندش از خالد بن الحارث روایت کرده است که او گفت : از شعبه شنیدم که او گفت : « … وکان (‌أبوحنیفة) – و اللهِ – حسن الفهم جیّد الحفظ …».

(أخبار أبی حنیفة و أصحابه ، ص ۹) … به خدا سوگند که امام ابوحنیفه فهمش خوب و حافظه‌اش جیّد بود…

 

مفتی مکه مکرمه علامه ابن حجر هیتمی شافعی نیز نوشته است : «وقال شعبة أیضا : ” کان – والله – حسن الفهم جید الحفظ ” ».

الخیرات الحسان فی مناقب أبی حنیفة النعمان ” ص (۳۲)

ترجمه:به خدا سوگند که امام ابوحنیفه فهمش خوب و حافظه‌اش جیّد بود

– ابن خلکان :

ابن خلکان : مثل هذا الإمام لایشک فی دینه و لا فی ورعه ، و لا فی حفظه

(تاریخ ابن خلکان ، ج۲ ، ص ۱۶۵)

ترجمه:در دین ، ورع و حفظ این امام شکی وجود ندارد.   و… و…و…

این است شخصیت امام ابوحنیفه رحمه الله در حدیث و فقه نه آن چه با سند ضعیف و جعلی در تاریخ بغداد نوشته‌شده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی